serreslife

Στις δημοτικές εκλογές του 1891,οι υποψήφιοι για τη Δημαρχία Πειραιά Μουτσόπουλος και Ρετσίνας έλαβαν τον ίδιο αριθμό (3.200) ψήφων. Σύμφωνα με το Νόμο, σε περίπτωση ισοψηφίας ο Δήμαρχος θα εκλεγόταν με κλήρο. Έτσι και έγινε, αλλά με τη διαφορά ότι στην κληρωτίδα  τοποθετήθηκαν με ταχυδακτυλουργικό τρόπο δυό χαρτάκια με το όνομα Μουτσόπουλος, ο οποίος, τελικά (και νομότυπα) εξελέγη Δήμαρχος (Σ.Αθηναίος, 24 grammata.com).

Εδώ και ένα μήνα,  οι δημοτικές εκλογές του 2014 στο Δήμο Σερρών τελείωσαν αλλά δεν ολοκληρώθηκαν. Είναι μια εργασία σε εξέλιξη αφού το αποτέλεσμα  δεν είναι ακόμη σαφές και οριστικό. Ένα αποτέλεσμα που διαμορφώθηκε σε πρωτοφανείς συνθήκες, κατά τη γνώμη και τη μικρή εμπειρία μου. Γιατί, μερικοί μπορεί να έχουν συνηθίσει σταδιακά το “δηλητήριο” των μη καθαρών προεκλογικών πρακτικών (να το θεωρούν φυσιολογικό ή ασήμαντο γεγονός).

Εύχομαι και ελπίζω, ως δημότης των Σερρών και πολίτης αυτής της χώρας, οι αρμόδιες αρχές να φωτίσουν  κάθε πλευρά του περιβάλλοντος πλαισίου, εντός του οποίου συνετελέσθησαν όσα, βέβαια, συνετελέσθησαν, στις δύο Κυριακές του  Μαίου 2014.

Να αποδοθεί δικαιοσύνη, όχι μόνο ως προς το εκλογικό αποτέλεσμα, αλλά και σε όποιες πλευρές συνέβαλαν στο μη ηθικό, μή νόμιμο τρόπο προεκλογικού αγώνα και εκλογικής διαδικασίας. Χρειάζεται έρευνα και συνεργασία θεσμικών υπηρεσιών των Υπουργείων Εσωτερικών, Δικαιοσύνης και Προστασίας του Πολίτη. Είναι μια μοναδική ευκαιρία, οι Σέρρες να αποτελέσουν το παράδειγμα  ευνομίας και ισονομίας.

Θυμηθείτε σοβαρά περιστατικά, όπως:

-Τα δήθεν ελαττωματικά ψηφοδέλτια που έγιναν θέμα ειδήσεων πανελλαδικά στις 18/5/2014.

-Η δημοσιοποιημένη και πανελλαδικά (25/5/2014) περίπτωση, ως μη εξουσιοδοτημένου από τις αρμόδιες αρχές, δικαστικού αντιπροσώπου. Αυτή, άραγε, ήταν μεμονωμένη και αυθόρμητη συμπεριφορά ενός μόνο ανθρώπου;

  • Είδε, άκουσε κάποια υπηρεσία, μερικούς  διευθυντές και ιδιοκτήτες  ηλεκτρονικών ΜΜΕ και όχι δημοσιογράφους, να καταφέρονται με αλλεπάλληλες εκπομπές συκοφαντικές κατά του επικεφαλής του επικρατέστερου συνδυασμού;  Επηρεάζοντας, πιθανόν αρνητικά, τη βούληση των ψηφοφόρων, βλάπτοντας επιπρόσθετα τους υποψήφιους δημοτικούς συμβούλους του συνδυασμού και το όλο προεκλογικό κλίμα; Έκανε κάποιος αρμόδιος συστάσεις σε όλους τους επικεφαλής των υποψήφιων (αυτονόητος, φυσικά, ο προσωπικός τους αυτοέλεγχος) δημαρχιακών συνδυασμών για αποφυγή ψευδών και συκοφαντικών φημών;

Οι δημότες, όποιο συνδυασμό κι αν ψήφισαν, δικαιούνται να μάθουν την αλήθεια, να ικανοποιηθεί το περί δικαίου αίσθημα των πολιτών; Το οφείλουμε, ως κοινωνία, όχι μόνο στην παρούσα γενιά αλλά και στις επόμενες. Δέ μπορεί  να κληρονομούνται εκλογικά τεχνάσματα επηρεασμού εκλογικού σώματος.

 «Είς κάποιας άλλας Δημοτικάς εκλογάς στο Μεσολόγγι,ο υποψήφιος Γουλιμής εσοφίσθη ένα ευφυέστατο τέχνασμα δια την εξασφάλισιν ψήφων. Επήρε 100 ή 150 δεκάδραχμα, από τα μεγάλα και ωραία, εκείνα της Λαικής Τράπεζας, τα έκοψε στη μέση, εκράτησε το μισό και το άλλο μισό το έδωσε εις τον καθένα από τους αμφιβόλου ειλικρίνειας ψηφοφόρους. Όταν ο καθένας πήγαινε στο τμήμα για να ψηφίσει, επεδείκνυε εις τον αντιπρόσωπο του Γουλιμή, εις τον οποίον παρέδιδε το σφαιρίδιο (τότε οι εκλογές δεν γινόταν με ψηφοδέλτια αλλά με σφαιρίδια στην κάλπη,εξ ού και η φράση «το έριξα δαγκωτό) για να το ρίξει μόνος του είς την κάλπην…Αμέσως έξω από το τμήμα εδίδετο και το άλλο μισό εις τον ούτω ψηφίσαντα.

Οι συνθήκες σε εκλογικά τμήματα δεν ήταν οι κατάλληλες και  επαρκείς για ανόθευτη ψηφοφορία, είτε έγιναν παρεμβάσεις  είτε όχι. Γιατί, πώς αλλοιώς να τις χαρακτηρίσει κανείς, όταν σε  πολλά εκλογικά τμήματα του Δήμου Σερρών δεν υπήρχε ικανός αριθμός μελών στις εφορευτικές επιτροπές, σε όλη σχεδόν τη διάρκεια του ωραρίου των εκλογών,για εξασφάλιση απρόσκοπτης  ψηφοφορίας; Πολίτες  έπαιρναν μόνοι τους τα ψηφοδέλτια, δε γινόταν έλεγχος σε ποια από τις τρεις κάλπες έριχνε ο ψηφοφόρος το φάκελο. Πώς να μην έχει δεί κανείς στα προαύλια των εκλογικών κέντρων να ανταλλάσσονται ψηφοδέλτια στις ώρες της εκλογικής διαδικασίας; Έκαναν αναφορές  οι υπεύθυνοι των τμημάτων;

Αλλά, την αντιπροσωπευτικότητα και την αναλογικότητα της εκπροσώπησης των συνδυασμών στο δημοτικό συμβούλιο βλάπτουν σοβαρά  και οι μη δημοκρατικές, περίπλοκες, ασαφείς  εκλογικές διατάξεις του  καλλικρατικού νόμου για την ανάδειξη δημοτικών συμβούλων. Ιδιαίτερα φανερό, το 2010 και τώρα, έγινε στους Δήμους με περισσότερες από μία εκλογική περιφέρεια (όπως στο Δήμο Σερρών).

Εύχομαι και προσδοκώ, κοινοβουλευτικοί μας εκπρόσωποι να προτείνουν αλλαγές προς το αναλογικότερο  σε πολλά άρθρα του «Καλλικράτη»(γιατί όχι και ένα «Κλεισθένη»), αντί να παρεμβαίνουν, με τρόπο που  δέν αρμόζει, υπέρ του ενός ή του άλλου υποψηφίων συνδυασμών, δημιουργώντας  προυποθέσεις εξαρτημένης σχέσης εκπροσώπων τοπικής αυτοδιοίκησης και κοινοβουλευτικού σώματος.

Πρέπει κάποτε  να λειτουργούν οι Κοινοβουλευτικοί εκπρόσωποί μας με γνώμονα τη διακριτή σχέση Τοπικής Αυτοδιοίκησης και Κοινοβουλίου, όσοι βέβαια έτσι λαθεμένα λειτουργούν,.

Άν όχι, φοβάμαι ότι ευνοείται ,συνειδητά η υποταγή της Τοπικής Αυτοδιοίκηση στα θεσμικά όργανα και φυσικά πρόσωπα του Κοινοβουλίου και, ασυνείδητα, συνεχίζεται  η ανοχή της κοινωνίας  έναντι προ-εκλογικών μη δημοκρατικών και, υπό μία έννοια, «αντικοινωνικών» πράξεων. Γιατί με παρεμβάσεις αυτού του τύπου, στην πράξη, καταλύονται βασικά δικαιώματα των πολιτών-δημοτών και συστατικά της πολιτικής ζωής, όπως:  η αλήθεια, η διαφάνεια, η δικαιοσύνη, η ισονομία, η ισηγορία, ο αλληλοσεβασμός, η ειλικρίνεια, η αξιοπρέπεια καθενός από όλους μας.

Θα μοιάζουμε τότε, όλοι μας, σα τους ανθρώπους που περιγράφει ο ποιητής (Γιάννης Πατίλης,1977):

Εσωτερικώς ανήκουμε στον ουρανό, εξωτερικώς μένουμε στον Κορυδαλλό.
Εσωτερικώς περπατάμε πάνω στο νερό, εξωτερικώς υπαγόμαστε στα υποβρύχια.
Εσωτερικώς σταυρωνόμαστε στο μεσαίο σταυρό, εξωτερικώς διαρρηγνύουμε τα ιμάτιά μας.
Εσωτερικώς εξομολογιόμαστε εξωτερικώς, εξωτερικώς μετανοούμε εσωτερικώς, εσωτερικώς και
εν μέρει εξωτερικώς…
Άνθρωποι των Ιμαλαίων εξωτερικώς, εσωτερικώς τα Ιμαλάια τα ίδια.

του Μιχάλη Σωτηρίου

Διαβάστε επίσης: