serreslife

Ο δεκάλογος των Χριστουγεννιάτικων αγορών

Σε μια εποχή που η χρηματοοικονομική κρίση έχει περιορίσει σε «ιστορικά» χαμηλά τα εισοδήματα  και την αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών , και όλοι έχουμε  αρχίσει να σκεφτόμαστε πως θα ξοδέψουμε λιγότερα, η μαγεία των χριστουγεννιάτικων γιορτών για μικρούς και μεγάλους, ενδέχεται να μας παρασύρει… 

Η ΕΠΚΑΣ ζώντας καθημερινά τις αγωνίες και δυσκολίες των καταναλωτών, θεωρεί σκόπιμο να υπενθυμίσει τα σημεία εκείνα που πρέπει να προσέξουμε, ώστε να αποφύγουμε παγίδες, περιττά έξοδα αλλά και πιθανές ταλαιπωρίες μετά…

1.  Καταγράφουμε τις ανάγκες μικρών και μεγάλων πριν βγούμε για αγορές. Το εορταστικό κλίμα  συχνά  μας παρασύρει σε «περιττές» αγορές, και μάλιστα χωρίς να έχουμε καλύψει πρώτα  τις πραγματικές μας ανάγκες.

2. Αυτή την εποχή υπάρχει πληθώρα προσφορών από μεγάλες εταιρείες. Να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί στην αξιολόγηση των αναγκών μας και στις οικονομικές μας δυνατότητες.

3. Προσοχή στα οπωροκηπευτικά. Καλό είναι να αποφύγουμε την αγορά μη εποχιακών προϊόντων, που οι τιμές είναι ιδιαίτερα υψηλές.

4. Αποφεύγουμε να αγοράζουμε με πιστωτικές κάρτες, γιατί έχουν υψηλό επιτόκιο. Αν ωστόσο τις χρησιμοποιήσουμε, προσέχουμε ιδιαίτερα τους όρους πληρωμής (“καπέλο” ασφάλειας, αριθμό δόσεων, ποσό κάθε δόσης, επιτόκιο, έγκαιρη εξόφληση, κτλ.) και  το  ποσό που  αναγράφεται .

5. Τα είδη ένδυσης και υπόδησης είναι πάντα μία δύσκολη αγορά. Ελέγχουμε την πραγματική ποιότητα και δεν παρασυρόμαστε από τις διαφημίσεις και τις φίρμες.

6. Πραγματοποιούμε  μόνο προσχεδιασμένες αγορές οικιακών συσκευών και άλλων αγαθών μεγάλης αξίας (έπιπλα). Οι αγορές αυτές απαιτούν συστηματική έρευνα της αγοράς, και η περίοδος των εορτών δεν είναι η καλύτερη για κάτι τέτοιο. Αν παρ’ όλα  αυτά αγοράσουμε αγαθά μεγάλης αξίας α) να ζητάμε οπωσδήποτε την εγγύηση, και, β) να ζητάμε, όταν χρειάζονται, οδηγίες στα Ελληνικά.

7. Να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί   α)όταν βλέπουμε υπερβολικά χαμηλές τιμές, και ιδιαίτερα όταν δεν είναι προσφορές. (Ίσως και να είναι ελαττωματικά ή χαμηλής ποιότητας). β)όταν ψωνίζουμε από άγνωστους πλανόδιους, γιατί ενδέχεται να είναι προϊόντα χαμηλής ποιότητας,  ακόμη και επικίνδυνα,  δεν παίρνουμε απόδειξη, δεν μπορούμε να βρούμε το δίκιο μας εάν το  προϊόν είναι ελαττωματικό.

8.  Σ' αυτές τις γιορτές έχουμε πολλούς λόγους,  απ' όπου και αν κάνουμε τις αγορές μας, να προτιμήσουμε  προϊόντα που παράγονται ή κατασκευάζονται στη χώρα μας . Την ίδια προτίμηση πρέπει να δείξουμε στα τοπικά προϊόντα   και στην τοπική αγορά ελπίζοντας ότι και η άλλη πλευρά θα δείξει έμπρακτα την κατανόηση που απαιτούν οι καταναλωτές και οι καιροί.

9.  Μην ξεχνάτε να παίρνετε και να  φυλάσσετε τις αποδείξεις για ό, τι αγοράζετε, ιδιαίτερα τώρα τις γιορτές.

10.  Αποφεύγουμε τον συνωστισμό, αλλά σε κάθε περίπτωση προσέχουμε τα προσωπικά μας αντικείμενα μεγάλης αξίας ή σημασίας

Τέλος, να μην ξεχνάμε ότι  το πόσο καλά θα περάσουμε δεν εξαρτάται από το πόσο θα καταναλώσουμε.

Τι πρέπει να προσέχουμε για ασφαλείς χριστουγεννιάτικες αγορές μέσω διαδικτύου

Στην εορταστική περίοδο, αναμένεται να είναι αυξημένο το ποσοστό αγορών που θα πραγματοποιηθούν μέσω διαδικτύου. Το γεγονός αυτό συνεπάγεται ότι ακόμη πιο πολλοί επιτήδειοι θα προσπαθήσουν να κάνουν τα ψώνια τους σε βάρος των καταναλωτών, είτε χρησιμοποιώντας την πιστωτική τους κάρτα και τον τραπεζικό λογαριασμό, είτε κλέβοντας και πουλώντας τα προσωπικά τους στοιχεία.

Γι’ αυτό το λόγο , η   ΕΠΚΑΣ  δίνει απλές  συμβουλές για το πώς μπορεί ο καταναλωτής να αποφύγει τις παγίδες  στην προσπάθειά του να πραγματοποιήσει τις πιο συμφέρουσες διαδικτυακές χριστουγεννιάτικες αγορές:

1. Πραγματοποιήστε έλεγχο της συσκευής σας (PC, Laptop,Κινητό) πριν ξεκινήσετε τις αγορές: Ενημερώστε και επιδιορθώστε τον περιηγητή σας,  ελέγξτε το λειτουργικό σύστημα και τη σουίτα ασφαλείας, για να εξασφαλίσετε ένα ασφαλές διαδικτυακό  ταξίδι.

2. Να είστε προσεκτικοί σε ιστοσελίδες αγορών που δεν αναγνωρίζετε: Προτιμήστε να περιηγηθείτε σε γνωστές ιστοσελίδες, που φημίζονται ότι κάνουν αυτό ακριβώς που διαφημίζουν και διαθέτουν ακριβείς περιγραφές των εμπορευμάτων. Διαβάστε τα σχόλια  των επισκεπτών και όσων ήδη έχουν πραγματοποιήσει αγορές, για να διαπιστώσετε αν τα προϊόντα παραδίδονται εγκαίρως και σε καλή κατάσταση.

3. Προσέξτε τι password χρησιμοποιείτε: Όσο περισσότερες ιστοσελίδες  επισκέπτεται κανείς, τόσο μεγαλύτερος είναι ο πειρασμός να χρησιμοποιήσει ένα, κοινό password για όλα., ώστε να μην το ξεχάσει. Προσπαθήστε να χρησιμοποιείτε διαφορετικά passwords και σε καμία περίπτωση μην χρησιμοποιήσετε τον κωδικό που έχετε για το προσωπικό email ή τον τραπεζικό σας λογαριασμό.

4. Φανείτε επιφυλακτικοί σε «απίστευτες» τιμές και προσφορές: Αν φαίνεται πολύ καλό για να είναι αληθινό, πιθανά να μην είναι. Αποφεύγετε συνδέσμους (links) που διαφημίζουν υπερβολικά χαμηλές τιμές προϊόντων, υπηρεσιών, ή καρτών δώρων, ειδικά όταν ισχύουν για πολύ σύντομο χρονικό διάστημα. Λάβετε υπόψη ότι ακόμη και τα SMS πρέπει να αντιμετωπίζονται με επιφύλαξη, και, σε κάθε περίπτωση, κάντε αναζήτηση στο διαδίκτυο την προσφορά για να διασταυρώσετε τι λένε άλλοι χρήστες.

5. Σιγουρευτείτε για την ασφάλεια της συναλλαγής και προτιμήστε να κάνετε τις αγορές σας από PC παρά από τηλεφωνική συσκευή: Όταν έχετε φτάσει στη διαδικασία παραγγελίας σε μία ιστοσελίδα, επιβεβαιώστε ότι χρησιμοποιείται  πρωτόκολλο Ασφαλείας. Αυτό σημαίνει ότι τότε θα μπορείτε να δείτε https ή shttp μπροστά από τη διαδικτυακή διεύθυνση αντί για http. Η διαδικασία αυτή γίνεται ευκολότερα σε PC, ενώ μπορείτε επίσης να κάνετε αναζήτηση  χρησιμοποιώντας λέξεις όπως «απάτη», «ιός», «scam» ή «fraud» με το όνομα της ιστοσελίδας.

6. Προσοχή στις προσφορές που «λήγουν αύριο»: Προσφορές με πολύ σύντομη ημερομηνία λήξης μπορούν να εμφανιστούν στα emails σας, αλλά και σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Ιδιαίτερη προσοχή θα πρέπει να δίνεται αν υπάρχει ασυνταξία ή ορθογραφικά λάθη, αλλά ακόμη κι αν θέλετε να το ελέγξετε, πληκτρολογήστε απευθείας στη γραμμή διευθύνσεων ενός περιηγητή το όνομα της ιστοσελίδας για να δείτε αν θα σας οδηγήσει πραγματικά εκεί.

7. Προσπαθήστε να μην πραγματοποιείτε αγορές μέσω κοινόχρηστων σημείων διαδικτύου, και εναλλακτικά προτιμήστε την ασφάλεια του 3G ή 4G που προσφέρει το κινητό τηλέφωνό σας.

8. Φροντίστε την ασφάλεια των παιδιών στα ηλεκτρονικά παιχνίδια(gagets): Στα περισσότερα απ’αυτά είναι ενσωματωμένες λειτουργίες ελέγχου προστασίας των παιδιών από περιεχόμενο κατάλληλο μόνο για ενηλίκους. Κάποιες εταιρίες  διαθέτουν ρυθμίσεις για να προφυλάσσουν τους μικρούς χρήστες, σε περίπτωση που, στο πλαίσιο παιχνιδιών, αγοράσουν επιπλέον ιδιότητες και εφαρμογές.

9. Ποια κάρτα θα χρησιμοποιήσετε: Προτιμήστε για τις αγορές σας την πιστωτική παρά τη χρεωστική κάρτα. Ακόμη κι αν εξαπατηθείτε, υπάρχουν περισσότερες πιθανότητες να πάρετε τα λεφτά σας πίσω.

10. Υπερβολικά πολλές πληροφορίες; Μάλλον κάτι συμβαίνει: Το κακόβουλο λογισμικό μπορεί να εμφανιστεί σε μορφή ερωτήσεων κατά τη διάρκεια συμπλήρωσης μίας φόρμας. Αν μια ιστοσελίδα αγορών ζητά πολλές πληροφορίες σχετικά με την αγορά σας, όπως για παράδειγμα ζητάει τον αριθμό μητρώου κοινωνικής ασφάλισης για μία απλή παραγγελία λουλουδιών, εγκαταλείψτε τη συναλλαγή .

11. Μην περιμένετε χρήματα επειδή συμμετείχατε σε έρευνα: Εκτός από τις έρευνες ικανοποίησης πελατών των νόμιμων ιστοσελίδων, όταν εμφανίζεται αναδυόμενο παράθυρο που υπόσχεται μετρητά ή δώρα απλά αν απαντήσετε μία ερώτηση όπως «Άλφα ή Βήτα?» κλείστε το και μην δώσετε το κινητό σας, αν δεν θέλετε να πληρώσετε για υπηρεσίες που ποτέ δεν ζητήσατε. Τα παράθυρα αυτά εμφανίζονται πολύ συχνά στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης , γι’ αυτό χρησιμοποιήστε τις δωρεάν εφαρμογές «αντιβιοτικών»  για να ελέγξετε αν πρόκειται περί απάτης.

12. Μείνετε σε επιφυλακή και μετά την εορταστική περίοδο: Μετά τις γιορτές, ελέγξτε τον λογαριασμό της πιστωτικής σας. Αν έχετε πέσει θύμα εξαπάτησης, ο λογαριασμός θα είναι το πρώτο σημάδι για να το αναγνωρίσετε και να προλάβετε ακόμη και την ανάκτηση των χρημάτων σας.

Διαβάστε επίσης: